کلان داده (Big Data)
کلان داده (Big Data) چیست؟
به مجموعه دادههای عظیم و پیچیدهای گفته میشود که به سرعت از منابع مختلف جمع آوری میشوند. مجموعههای کلان داده میتوانند ساختار یافته و بدون ساختار باشند و انقدر بزرگ، سریع یا پیچیده هستند که پردازش آنها با روشهای سنتی دشوار یا غیرممکن است.
اوایل سال 2000 میلادی Doug Loney یکی از تحلیلگران سرشناس دیتا، ویژگیهای کلان داده را به شرح زیر اعلام کرد:
- حجم: حجم عظیمی از دادههای ذخیره شده
- سرعت: سرعت زیادی که در آن جریانهای داده باید پردازش، تجزیه و تحلیل شوند.
- تنوع: منابع و انواع مختلفی که دادهها از آن جمع آوری میشوند. مانند اعداد، متن، ویدیو، تصاویر، صدا و متن
مزایای کلان داده (Big Data)
وجود و جمع آوری آنها میتواند برای هر کسب و کاری مفید باشد. دادههای بزرگ به شما این امکان را میدهد که پاسخهای کاملتری را به دست آورید زیرا اطلاعات بیشتری دارید. پاسخهای کاملتر به معنای اعتماد و تکیه بیشتر به دادههاست که رویکردی کاملا متفاوت برای مقابله با مشکلات را ارائه میدهد.
برخی از مزایای آن عبارتند از:
- کاهش هزینه سازمان
- جذب و نگه داری مشتری
- عملکرد هدفمند و متمرکز
- قدرت تصمیم گیری بالاتر
- شناسایی ریسکهای بالقوه
چرا کلان داده (Big Data) مهم است؟
شرکت ها از آن در سیستمهای خود برای بهبود عملیات، ارائه خدمات بهتر به مشتریان، تصمیم گیری بهتر در سازمان و سایر اقداماتی که در نهایت میتواند درآمد و سود را افزایش دهد، استفاده میکنند. کسب و کارهایی که از این استراتژی استفاده میکنند به طور موثر دارای مزیت رقابتی بالاقوهای نسبت به سایر رقبا هستند زیرا میتوانند سریعتر و آگاهانهتر تصمیم گیری کنند.
در این جا چند نمونه دیگر از نحوه استفاده از کلان داده توسط سازمانها آورده شده است.
- در صنعت انرژی، به شرکتهای نفت و گاز کمک میکند تا مکانهای حفاری احتمالی را شناسایی کرده و عملیات خط لوله را نظارت کنند و به همین ترتیب شرکتهای برق از آن برای ردیابی شبکههای برق استفاده میکنند.
- شرکتهای خدمات مالی از سیستمهای کلان داده برای مدیریت ریسک، تجزیه و تحلیل بلادرنگ دادههای بازار استفاده میکنند.
- تولید کنندگان و شرکت های حمل و نقل برای مدیریت زنجیره تامین خود و بهینه سازی مسیرهای تحول به کلان داده متکی هستند.
- سایر کاربردهای دولت شامل واکنش اضطراری، پیشگری از جرم، ابتکارات شهر هوشمند و… است.
اقدامهای کلیدی کلان داده (Big Data)
- یکپارچه سازی: کلان داده، دادهها را از بسیاری از منابع و برنامههای متفاوت گرد هم میآورد. مکانیزمهای سنتی یکپارچه سازی دادهها، مانند استخراج، تبدیل و بارگذاری (ETL)، معمولا در حد کار نیستند و نیاز به تکنولوژیهای جدید داریم. در طول یکپارچه سازی، باید دادهها را وادار کرده آنها را پردازش و مطمئن شویم که به شکلی قالب بندی شده و در دسترس هستند که تحلیلگران کسب و کار شما بتوانند از آنها استفاده کنند.
- مدیریت: دادههای بزرگ نیاز به ذخیره سازی دارن دو راه حل ذخیره سازی شما میتواند در فضای ابری، در محل ذخیره سازی یا هر دو باشد. شما میتوانید دادههای خود را به هر شکلی که میخواهید ذخیره کنید و الزامات پردازش مورد نظر خود و موتورهای پردازش لازم را به مجموعه دادهها بر اساس تقاضا بیاورید.
- تجریه و تحلیل: سرمایه گذاری شما در کلان داده، زمانی که دادههای خود را تجزیه و تحلیل می کنید و به عمل میآورید نتیجه میدهد و با تجزیه و تحلیل بصری مجموعه دادههای متنوع خود، دید جدیدی دریافت میکنید.
کلان داده (Big Data) چگونه استفاده میشوند؟
تنوع دادههای بزرگ آن را ذاتا پیچیده میکند و در نتیجه نیاز به سیستمهایی است که قادر به پردازش تفاوتهای ساختاری و معنایی مختلف آن هستند. کلان داده به پایگاههای دادهی تخصصی نیاز دارند که میتوانند دادهها را به گونهای ذخیره کنند که نیازی به پیروی دقیق از یک مدل خاص نداشته باشد. این انعطاف پذیری لازم را برای تجزیه و تحلیل منسجم منابع اطلاعاتی به ظاهر متفاوت فراهم میکند تا دیدی جامع از آنجه اتفاق میافتد، نحوه عملیات و زمان آن را به دست آورید.
پس از جمع آوری دادهها و آماده سازی برای تجزیه و تحلیل، میتوان از رشتههای مختلف علوم داده و تجزیه و تحلیل پیشرفته برای اجرای برنامههای کاربردی مختلف، با استفاده از ابزارهایی که ویژگی و قابلیتهای پردازش کلان داده را ارائه میکنند استفاده کرد.
کلیدهای استراتژی کلان داده (Big Data) موثر
در یک سازمان، توسعه یک استراتژی کلان داده مستلزم درک و اهداف تجاری و دادههایی است که در حال حاضر برای استفاده در دسترس هستند. اقدامات بعدی ک باید انجام دهید شامل موارد زیر است:
- اولویت بندی موارد و کاربردهای برنامه ریزی شده
- شناسایی سیستم ها و ابزارهای جدید مورد نیاز
- ایجاد نقشه راه استقرار
- ارزیابی مهارت داخلی
مزایا و معایب کلان داده (Big Data)
افزایش حجم دادههای موجود هم فرصت و هم مشکلاتی را ایجاد میکند. به طور کلی داشتن دادههای بیشتر در مورد مشتریان (و مشتریان بالقوه) باید به شرکتها اجازه دهد تا عملکرد خود را به منظور ایجاد بالاترین سطح رضایت، تنظیم کنند. شرکتهایی که حجم زیادی از دادهها را جمع آوری میکنند این فرصت را دارند که تجزیه و تحلیل عمیقتر و غنیتری را به نفع ذینفعان انجام دهند. در حالیکه دادههای بزرگ نیز میتوانند اضافه بار و نویز ایجاد کنند و مفید بودن آن را کاهش دهند و شرکتها باید حجم بیشتری از دادهها را مدیریت کنند.
علاوه بر این، ماهیت و قالب دادهها میتواند نیاز به رسیدگی خاصی داشته باشد. دادههای ساختار یافته متشکل از مقادیر عددی، میتوانند به راحتی ذخیره و مرتب شوند. دادههای بدون ساخترا مثل ایمیل، ویدیو، اسناد متنی و… ممکن است نیاز به تکنیکهای پیچیدهتری برای آماده سازی پردازش داشته باشند.
جمع بندی: کلان داده در جهان امروز جایگاه ویژهای در رفع نیازهای انسان مدرن دارند. گستردگی استفاده از آن در کشورهای مختلف یکسان نیست اما روشن است که نیاز به جمع آوری و تحلیل کلان دادهها رو به فرونی است.آن
مزایای کلان داده (Big Data)
وجود کلان داده و جمع آوری آنها میتواند برای هر کسب و کاری مفید باشد. دادههای بزرگ به شما این امکان را میدهد که پاسخهای کاملتری را به دست آورید زیرا اطلاعات بیشتری دارید. پاسخهای کاملتر به معنای اعتماد و تکیه بیشتر به دادههاست که رویکردی کاملا متفاوت برای مقابله با مشکلات را ارائه میدهد.
برخی از مزایای کلان داده عبارتند از:
- کاهش هزینه سازمان
- جذب و نگه داری مشتری
- عملکرد هدفمند و متمرکز
- قدرت تصمیم گیری بالاتر
- شناسایی ریسکهای بالقوه
چرا کلان داده (Big Data) مهم است؟
شرکت ها از آن در سیستمهای خود برای بهبود عملیات، ارائه خدمات بهتر به مشتریان، تصمیم گیری بهتر در سازمان و سایر اقداماتی که در نهایت میتواند درآمد و سود را افزایش دهد، استفاده میکنند. کسب و کارهایی که از این استراتژی استفاده میکنند به طور موثر دارای مزیت رقابتی بالاقوهای نسبت به سایر رقبا هستند زیرا میتوانند سریعتر و آگاهانهتر تصمیم گیری کنند.
در این جا چند نمونه دیگر از نحوه استفاده از کلان داده توسط سازمانها آورده شده است.
- در صنعت انرژی، به شرکتهای نفت و گاز کمک میکند تا مکانهای حفاری احتمالی را شناسایی کرده و عملیات خط لوله را نظارت کنند و به همین ترتیب شرکتهای برق از آن برای ردیابی شبکههای برق استفاده میکنند.
- شرکتهای خدمات مالی از سیستمهای کلان داده برای مدیریت ریسک، تجزیه و تحلیل بلادرنگ دادههای بازار استفاده میکنند.
- تولید کنندگان و شرکت های حمل و نقل برای مدیریت زنجیره تامین خود و بهینه سازی مسیرهای تحول به کلان داده متکی هستند.
- سایر کاربردهای دولت شامل واکنش اضطراری، پیشگری از جرم، ابتکارات شهر هوشمند و… است.
اقدامهای کلیدی کلان داده (Big Data)
- یکپارچه سازی: دادهها را از بسیاری از منابع و برنامههای متفاوت گرد هم میآورد. مکانیزمهای سنتی یکپارچه سازی دادهها، مانند استخراج، تبدیل و بارگذاری (ETL)، معمولا در حد کار نیستند و نیاز به تکنولوژیهای جدید داریم. در طول یکپارچه سازی، باید دادهها را وادار کرده آنها را پردازش و مطمئن شویم که به شکلی قالب بندی شده و در دسترس هستند که تحلیلگران کسب و کار شما بتوانند از آنها استفاده کنند.
- مدیریت: دادههای بزرگ نیاز به ذخیره سازی دارن دو راه حل ذخیره سازی شما میتواند در فضای ابری، در محل ذخیره سازی یا هر دو باشد. شما میتوانید دادههای خود را به هر شکلی که میخواهید ذخیره کنید و الزامات پردازش مورد نظر خود و موتورهای پردازش لازم را به مجموعه دادهها بر اساس تقاضا بیاورید.
- تجریه و تحلیل: سرمایه گذاری شما در کلان داده، زمانی که دادههای خود را تجزیه و تحلیل می کنید و به عمل میآورید نتیجه میدهد و با تجزیه و تحلیل بصری مجموعه دادههای متنوع خود، دید جدیدی دریافت میکنید.
کلان داده (Big Data) چگونه استفاده میشوند؟
تنوع دادههای بزرگ آن را ذاتا پیچیده میکند و در نتیجه نیاز به سیستمهایی است که قادر به پردازش تفاوتهای ساختاری و معنایی مختلف آن هستند. کلان داده به پایگاههای دادهی تخصصی نیاز دارند که میتوانند دادهها را به گونهای ذخیره کنند که نیازی به پیروی دقیق از یک مدل خاص نداشته باشد. این انعطاف پذیری لازم را برای تجزیه و تحلیل منسجم منابع اطلاعاتی به ظاهر متفاوت فراهم میکند تا دیدی جامع از آنجه اتفاق میافتد، نحوه عملیات و زمان آن را به دست آورید.
پس از جمع آوری دادهها و آماده سازی برای تجزیه و تحلیل، میتوان از رشتههای مختلف علوم داده و تجزیه و تحلیل پیشرفته برای اجرای برنامههای کاربردی مختلف، با استفاده از ابزارهایی که ویژگی و قابلیتهای پردازش کلان داده را ارائه میکنند استفاده کرد.
کلیدهای استراتژی کلان داده (Big Data) موثر
در یک سازمان، توسعه یک استراتژی کلان داده مستلزم درک و اهداف تجاری و دادههایی است که در حال حاضر برای استفاده در دسترس هستند. اقدامات بعدی ک باید انجام دهید شامل موارد زیر است:
- اولویت بندی موارد و کاربردهای برنامه ریزی شده
- شناسایی سیستم ها و ابزارهای جدید مورد نیاز
- ایجاد نقشه راه استقرار
- ارزیابی مهارت داخلی
مزایا و معایب کلان داده (Big Data)
افزایش حجم دادههای موجود هم فرصت و هم مشکلاتی را ایجاد میکند. به طور کلی داشتن دادههای بیشتر در مورد مشتریان (و مشتریان بالقوه) باید به شرکتها اجازه دهد تا عملکرد خود را به منظور ایجاد بالاترین سطح رضایت، تنظیم کنند. شرکتهایی که حجم زیادی از دادهها را جمع آوری میکنند این فرصت را دارند که تجزیه و تحلیل عمیقتر و غنیتری را به نفع ذینفعان انجام دهند. در حالیکه دادههای بزرگ نیز میتوانند اضافه بار و نویز ایجاد کنند و مفید بودن آن را کاهش دهند و شرکتها باید حجم بیشتری از دادهها را مدیریت کنند.
علاوه بر این، ماهیت و قالب دادهها میتواند نیاز به رسیدگی خاصی داشته باشد. دادههای ساختار یافته متشکل از مقادیر عددی، میتوانند به راحتی ذخیره و مرتب شوند. دادههای بدون ساخترا مثل ایمیل، ویدیو، اسناد متنی و… ممکن است نیاز به تکنیکهای پیچیدهتری برای آماده سازی پردازش داشته باشند.
جمع بندی: کلان داده در جهان امروز جایگاه ویژهای در رفع نیازهای انسان مدرن دارند. گستردگی استفاده از آن در کشورهای مختلف یکسان نیست اما روشن است که نیاز به جمع آوری و تحلیل کلان دادهها رو به فرونی است.