شرکت رسا سامانه افق

شرکت دانش بنیان رسا سامانه افق در زمینه ارائه، مشاوره و آموزش خدمات نرم افزاری به سازمان‌های دولتی و خصوصی فعالیت میکند.

اطلاعات تماس
تهران
قم
info@rso-co.ir
021-91313357
025-32916588

داده‌ های بلادرنگ (Real-Time)

داده‌ های بلادرنگ (Real-Time) چیست؟

داده‌ های بلادرنگ به محض به بدست آمدن، پردازش و برای استفاده در دسترس قرار می‌گیرند. در حالت ایده ال، داده‌ها فورا بین منبع و برنامه مصرف کننده منتقل می‌شوند، اما گذرگاه‌ها در زیرساخت داده یا پهنای باند می‌توانند تاخیر ایجاد کنند.

داده‌ های بلادرنگ در برنامه‌های حساس به زمان مانند معاملات سهام یا ناوبری استفاده می‌‌شوند و تجزیه و تحلیل‌های بی درنگ را تقویت می‌کنند، که به شما کمک می‌کند به سرعت و در لحظه نسبت به تغییر شرایط واکنش نشان دهید.

داده‌های بلادرنگ
مزایای داده‌ های بلادرنگ (Real-Time)

امروزه تقریبا در هر صنعتی از داده‌ های بلادرنگ استفاده می‌شود. به این دلیل که سرعت سریع تجارت مدرن، انتظارات بالای مشتری برای شخصی سازی و پاسخگویی فوری، رشد برنامه‌های کاربردی بلادرنگ، کلان داده‌ها و اینترنت اشیا می‌باشد. چندین مزیت برای سازمانی که داده‌ها را در لحظه پردازش می‌کند وجود دارد:

  • سریع‌تر و بهتر تصمیم بگیرید.

با استفاده از یک ابزار تجزیه و تحلیل، می‌توانید درک لحظه‌ای از آنچه در کسب و کار شما اتفاق می‌افتد داشته باشید. این ابزار می‌تواند به طور خودکار آلارم‌ها را فعال و داشبوردها، گزارش‌ها و سایر اقدامات را در پاسخ به داده‌ های بلادرنگ ایجاد کند. این بینش‌های به موقع به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را سریع‌تر از رقبا بهینه کنید.

  • انتظارات مشتری را برآورده کنید.

امروزه مشتریان به برنامه‌هایی متکی هستند که داده‌های حساس به زمان را ارائه می‌کنند، مانند وضعیت آب و هوا، ناوبری، تاکسی اینترنتی و… . پس انتظار این سطح از خدمات فوری و شخصی شده را در تمام جنبه های زندگی خود دارند. استفاده از داده‌ها در لحظه به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات مورد نیاز مشتریان خود را فورا در اختیار آن‌ها قرار دهید.

  • کاهش هزینه ها

ممکن است هزینه اولیه تجزیه و تحلیل داده‌ های بلادرنگ بالا باشد، اما بازگشت سرمایه سریع‌تر است و باعث صرفه جویی زیادی در هزینه سازمان می‌شود. به علاوه، داده‌ های بلادرنگ معمولا در حجم کمتری ذخیره می‌شوند که منجر به کاهش هزینه‌های ذخیره سازی و سخت افزاری می‌شود.

  • تشخیص فوری جرائم سایبری

داده‌ های بلادرنگ به شما امکان می‌دهد تمام جنبه‌های کسب و کار خود را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید به این مسائل قبل از بحرانی شدن پاسخ دهید و از آن‌ها جلوگیری کنید. این به بخش فناوری اطلاعات سازمان شما قدرت می‌دهد تا از امنیت اطلاعات، بهتر محاظت کند.

  • پیش بینی خطا و مشکلات

دانستن یک خطا در لحظه می‌تواند به سازمان کمک کند تا فورا با آن برخورد کند و در نتیجه تاثیر آن بر عملکرد را کاهش دهد. هر شکل عملیاتی در صورتی قابل حل است که فورا آشکار شود و این می‌تواند از کند شدن عملیات و هزینه بر شرکت جلوگیری کند.

تفاوت بین آنالیز داده آنلاین و دسته‌ای

محیط‌های داده امروزی برای پرداش دسته‌ای سنتی بسیار سریع هستند. دسته شامل مجموعه داده‌های از پیش  پیکربندی شده و تاریخی است که ممکن است از گزارش BI پشتیبانی کند اما از تصمیمات و اقدامات بلادرنگ پشتیبانی نمی‌کند. با این حال ممکن است برای پشتیبانی از گستره نیازهای پردازش داده خود، از لایه دسته‌ای و لایه بلادرنگ استفاده کنید.

پردازش دسته‌ای مستلزم آن است که قبل از هر گونه تجزیه و تحلیل بر روی آن‌ها تمام اطلاعات مرتبط را از همه منابع داده در یک دوره خاص جمع آوری کنید. اگر داده‌ها هنوز جمع آوری نشده باشند، تجزیه و تحلیل باید منتظر بماند تا برای پردازش در دسترس قرار گیرند. در صورتیکه تحزیه و تحلیل بلادرنگ نیازی به این مرحله ندارد. اطلاعات را به محض ورود پردازش می‌کند و نتایج آن را از طریق داشبورد یا گزارش‌ها، بدون تاخیر به کاربران ارائه می‌دهد.

تجزیه و تحلیل بلادرنگ مزایای زیادی نسبت به تجزیه و تحلیل دسته‌ای دارد. این شامل کاهش زمان پاسخگویی و انعطاف پذیری بیشتر از نظر نوع عملیاتیست که می‌توان روی پایگاه داده شما انجام داد. با این حال پردازش بلادرنگ نیز محدودیت‌های خود را دارد. نکته منفی این است که قابلیت‌های تجزیه و تحلیل بلادرنگ به قدرت پردازشی بسیار بیشتری نسبت به حالت دسته‌ای نیاز دارد که اگر تعداد رویدادهای دریافتی بیش از حد زیاد شود، افزایش آن سخت می‌شود.

چالش‌های استفاده از داده‌ های بلادرنگ (Real-Time)

تعدادی چالش در پیاده سازی داده‌ های بلادرنگ در سازمان شما وجود دارد. بیشتر آن‌ها به دلیل خصوصیات خود جریان بی‌درنگ داده است که به طور مداوم با سرعت و حجم بالا جریان دارد و اغلب فرار، ناهمگن و ناقص است.

تاخیر: داده‌ های بلادرنگ به سرعت ارتباط و ارزش خود را از دست می‌دهند، بنابراین پردازش داده‌ های بلادرنگ شما معمولا نمی‌تواند تاخیر داشته باشد.

تحمل خطا: داده‌ های بلادرنگ به طور مداوم در جریان هستند و برنامه‌های کاربردی پایین دستی شما اغلب برای انجام به این جریان ثابت متکی هستند. بنابراین، خط لوله داده شما باید هنگام مدیریت جریان داده‌ها در قالب‌های مختلف از منابع مختلف، از اختلال جلوگیری کند.

مقیاس پذیری: حجم داده‌های شما می‌تواند به سرعت افزایش یابد و در طول زمان بسیار تغییر کند، بنابراین سیستم شما باید طوری مهندسی شود که این نوسانات را مدیریت کند.

هزینه: سیستم‌های قدیمی شما از نیاز پردازش داده‌ های بلادرنگ پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین، باید روی مجموعه جدید از ابزارها سرمایه گذاری کنید که می‌توانند تجزیه و تحلیل فوری را روی داده‌ها انجام دهند. با این حال مزایای اجرای معماری داده بلادرنگ منجر به بازگشت سرمایه مثبت در دراز مدت می شود.

ارسال نظر